dissabte, 1 de maig del 2010

Comentari del llibre: "El juego educativo; iniciación a la actividad intelectual y motriz".


El juego educativo, escrit per el doctor O. Decroly i la seva colaboradora E. Monchan, introdueix el joc en la educació i, respectant el caràcter de l'activitat lúdica, confereix una dimensió nova al considerar-lo el mitjà fonamental de l'autoeducació del nen.

El llibre està dividit en diferents parts de la primera a la cinquena. En la primera part se'ns expliquen algunes nocions generals sobre el joc. En la segona part ens expliquen jocs relacionats amb el desenvolupament de les percepcions sensorials i de l'aptitud motriu. En la tercera part se'ns expliquen jocs d'associació d'idees i de deducció. A la quarta part hi trobem jocs didàctics relacionats amb la lectura, la gramàtica, entre altres. I finalment, la cinquena part ens explica com realitzar jocs col·lectius.


Personalment m'agradaria destacar la quarta part. I dins d'aquesta m'ha semblat molt interessant el capítol XI que tracta el tema de l'adquisició de la lectura i la comprensió d'aquesta relacionant-ho amb el joc.

En el capítol XI se'ns explica que l'adquisicó de la lectura només té sentit si aquesta permet comunicar i aprendre. Hi ha nens que adquireixen la lectura i l'escriptura, però en realitat molts nens tenen un vocabulari molt reduit i no entenen allò que llegeixen. Davant aquesta situacó llegeixen sense entendre el que llegeixen i la lectura per a ells no té cap mena d'interés.
Per tal d'evitar o eliminar això els autors proposen els jocs d'associació d'idees; aquests jocs requereixen la utilització de les paraules, però també es poden practicar de manera escrita i permeten el pas de la representacó gràfica a l'escriptura i a la lectura.
Després d'una breu explicació se'ns expliquen alguns jocs de comprensió del llenguatge i posteriorment jocs de gramàtica.
Un dels jocs que ens expliquen és per exemple el dels adjectius. És molt simple, consisteix en tenir un trosset de cartró dividit verticalment en dues parts, representant objectes, uns de gènere masculí i els altres de gènere femení. S'han d'agregar els adjectius que es relacionen amb ells, escrits en cartons mòbils (per exemple, un llibre: petit; una cadira: petita; un llangardaix: vermell; una poma: vermella).
Com a conclusió personal, crec que és un llibre molt útil ja que planteja el joc com a solució de molts dels problemes que es poden trobar els infants durant el seu aprenentatge.

Rocío Prieto Ortiz

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada